wtorek, 23 lipca 2013

Brama Brandenburska

Do tej pory berlińska budowla kojarzyła mi się z filmem mojego dzieciństwa "Czterej pancerni i pies". W odcinku XX serialu pt. "Brama" czterej pancerni w niezniszczalnym czołgu Rudy 102 dotarli do Berlina i Janek Kos  (ulubiony bohater wszystkich dziewczyn) dzielnie wspiął się na szczyt Bramy Brandenburskiej pozostawiając tam biało - czerwona flagę. Był to bardzo doniosły i wzruszający moment, który utkwił mi w pamięci.
Teraz udało mi się zobaczyć tę zabytkową budowlę w Berlinie. Jest jednym z charakterystycznych budynków Berlina. Sporo tutaj turystów oraz wszelakich atrakcji przygotowanych "pod turystów" . Wybudowano ją w latach 1788 - 1791. Więcej na temat jej historii znajdziecie tutaj.
Brama Brandenburska wiele przeżyła i wiele "widziała". Miała swój czas chwały, ale została też doszczętnie zniszczona. Brama łączyła, ale też dzieliła.
Teraz pozostanie w mej pamięci jako obiekt  rzeczywisty, a nie jak do tej pory, obraz z filmu. Zresztą scena z filmu "Czterej pancerni i pies" wcale nie była kręcona w Berlinie, a w Polsce. Twórcy filmu oszukali nas maluczkich w tej kwestii... Tak to w filmie bywa....
Tłoczno przed Bramą Brandenburską
fot. Beata Skrzypiec
 Kwadryga - zwieńczenie bramy
fot. Beata Skrzypiec
I jeszcze kilka fotografii, które zrobiły na mnie duże wrażenie...
1855 rok
foto: wikimedia.org

16 lipca  1945  roku
foto: wikimedia.org

 13 sierpnia 1961 r.
foto: wikimedia.org

 1982 r.
foto: wikimedia.org
12 czerwca 1987 r. Wizyta Ronalda Reagana. 
Za trybunami mur berliński.

A to Brama Brandenburska z klocków LEGO...
foto. Beata Skrzypiec

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz