wtorek, 2 lipca 2013

Opowieść o Kalmanie

Opowieść, którą usłyszałam, przeczytałam i zobaczyłam na wystawie PROJEKT PAMIĘĆ tak bardzo mnie wzruszyła, że postanowiłam się nią podzielić...
Czas drugiej wojny światowej. Rodzina  Hubermanów znajduje się, jak tysiące rodzin pochodzenia żydowskiego w warszawskim getcie. Dzieci - siedemnastoletnia Anna oraz młodszy Kalman uciekają z getta. Uciekają osobno, przed głodem i pewną śmiercią. W 1942 roku oboje ukrywają się w obcym domu w Ożarowie. Po miesiącu życia w ukryciu i głodzie Kalman rozpoczął pracę dla miejscowego rolnika za jedzenie i miejsce do spania w stodole. Anna została złapana w obławie i wywieziona do Skarżyska Kamiennej do obozu pracy. Pracowała też w fabryce amunicji w Częstochowie. Przeżyła wojnę. W obozie pracy poznała przyszłego męża. Po wojnie rodzina Anny próbowała żyć w Polsce, jednak pod wpływem kilku wydarzeń zdecydowała się na wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Niestety Anna nigdy nie dowiedziała się, co stało się z jej bratem Kalmanem. Czy został zdradzony prze pracodawcę? Czy został schwytany i wywieziony do obozu koncentracyjnego? Czy przeżył? Na te pytania nie poznano dotąd odpowiedzi. Powstał jednak PROJEKT PAMIĘĆ, w którym córka Anny Roz Jacobs maluje portrety swojego wuja Kalmana na podstawie jedynego rodzinnego zdjęcia, odnalezionego w rodzinnym albumie we Francji. O tym opowiada wystawa, którą wczoraj zwiedziłam. Polecam... Więcej przeczytacie tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz