środa, 23 października 2013

Kafelki na matematyce

Wydawnictwo Nowa Era już od klasy pierwszej serwuje nam inspirujące pomoce dydaktyczne. Kafelki pojawiły się już w klasie drugiej. Mamy je w naszej Skarbnicy również w klasie trzeciej.
Zajęcia z kafelkami są bardzo lubiane przez klasę. Uczniowie mogą odwzorowywać układanki, a propozycji jest naprawdę sporo w naszych ćwiczeniach. Mogą też komponować swoje wzory, dywaniki. Ale co takie kafelki mają wspólnego z matematyką? Okazuje się, że bardzo wiele. 
Prof. dr hab. Edyta Gruszczyk Kolczyńska w w obszernej publikacji  Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji wiele o tym mówi. Jest to taki obszar edukacji matematycznej, który należy nazywać kształtowaniem intuicji geometrycznych. Dzieci poprzez manipulowanie, przekładanie, dobieranie kartoników, przesuwanie i dopasowywanie elementów sensownie komponują (organizują) przestrzeń płaską. A zadaniem nauczyciela jest kierowanie uwagi dzieci na to, co ważne w ułożonych motywach. Dostrzegają wówczas podobieństwa układanych motywów, przesunięcia równoległe (powtarzanie motywu), układy szeregowo - kolumnowe, efekt złożenia (np. dwóch trójkątów tak, aby tworzyły kwadrat) - cytat z wyżej wymienionej książki.
Ponadto zadanie jest interesujące dla wszystkich uczniów, dla zdolnych i słabszych. Dobrze wpływa na koncentrację uwagi. Każdy uczeń ma swój zestaw kafelków. Zajęcia z kafelkami są czasochłonne, bo nie można się od nich oderwać po wykonaniu jednego ćwiczenia. Warto jednak poświęcić lekcję matematyki na takie układanki. Obejrzyjcie nasze układanki


1 komentarz:

  1. Wspaniałe układanki! Czy gdzieś istnieje plik z tymi kafelkami?

    OdpowiedzUsuń