wtorek, 17 grudnia 2013

Doświadczenie dla doświadczenia?


Doświadczenie to wywoływanie lub odtwarzanie zjawiska w sztucznych warunkach, w celu wyjaśnienia przebiegu tego zjawiska. ( sjp.pwn.pl, ekologia.pl).
Trzecioklasiści otrzymali za zadanie wykonanie doświadczenia z solą. Mieli przywiązać sznureczek do ołówka i zanurzyć go w roztworze  soli. Postawić w ciepłym miejscu i obserwować, co się stanie... Już w momencie podawania uczniom ustnych wskazówek, co do wykonania doświadczenia, pojawiło się zaciekawienie. Antek z uśmiechem na twarzy zapytał z zadumą: Co się tam stanie? Oczywiście na odpowiedź nie trzeba było długo czekać, bardzo szybko można zaobserwować, co się z solą stanie. zadanie z doświadczeniem dobiega końca. Uczniowie mieli przesłać pocztą elektroniczną zdjęcia swojego doświadczenia lub przynieść do szkoły. Oczywiście nie obyło się bez przygód:
  • bo sznureczek nie łapał soli...
  • bo mama w ramach porządków świątecznych wyrzuciła  słoik myśląc, że już nie potrzebny...
  • doszło nawet do rozpuszczenia kryształków w wilgotnym woreczku w tornistrze...
Nie jest źle. Ale czy robiliśmy to doświadczenie tylko dla samego doświadczenia? Ależ nie! Zrobiliśmy je po to, aby poznać właściwości soli. Na podstawie obserwacji musimy wyciągnąć  teraz wnioski, odpowiedzieć na pytanie: co dzieje się z solą po wsypaniu jej do wody i nazwać te te procesy. Ale o tym jutro...
Już dziś prezentuję album ze zdjęciami, które do mnie dotarły. Sama też zrobiłam zdjęcia (na eksponacie Gosi) z użyciem lupy. Przyjrzycie się uważnie, co dostrzegacie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz