czwartek, 31 stycznia 2013

Ze szkolnych zeszytów

Dzisiaj wybraliśmy się z całą klasą do biblioteki. pani bibliotekarka pokazała nam różne książki. Opowiadała nam o autorach książek dla dzieci, takich jak Jan Brzechwa, Julian Tuwim, Maria Konopnicka. Bardzo podobało mi się w bibliotece, szczególnie , gdy pani bibliotekarka tak ciekawie opowiadała.
Antek

Podczas wizyty w bibliotece dowiedziałam się, jak mogę szukać książek. W szufladach są kartki poukładane alfabetycznie. Na nich są nazwiska autorów i tytuły książek. Żeby wypożyczyć książkę trzeba mieć kartę biblioteczną.
Asia

Razem z całą klasą byłam w bibliotece. pani bibliotekarka pokazała nam, gdzie znajdują się ksiązki dla dzieci, a gdzie dla dorosłych. Szukaliśmy w katalogu książki Julii Duszyńskiej pt.: "Cudaczek Wyśmiewaczek". Żeby wypożyczyć książkę trzeba założyć kartę biblioteczną. Bardzo podobało mi się w bibliotece.
Karolina P.
Dzisiaj byliśmy w bibliotece. Pierwsza książka została wypożyczona  w tej blibliotece w 1949 roku. Jest tamzapisanych wielu czytelników. Pani bibliotekarka prowadzi ewidencję wszystkich książek, każda z nich ma swoją kartę biblioteczną. Biblioteka ma swój zbiór książek, z których można korzystać na miejscu. W bibliotece należy zachowywać się cicho i spokojnie. Lubię chodzić do biblioteki, bo lubię czytać.
Julia

Patrzcie i podziwiajcie...

...jak pięknie pisze Paweł!

środa, 30 stycznia 2013

Z wizytą w bibliotece

Dzisiaj udaliśmy się do Biblioteki Publicznej w Piasku. Tam wykonywaliśmy ćwiczenia związane z tematem naszej lekcji. Czego się dowiedziałeś o bibliotece w Piasku? Czego się nauczyłeś? Z jakiego księgozbioru korzystałeś! Czego poszukiwałeś w katalogach i w encyklopedii?


Zobacz więcej.

wtorek, 29 stycznia 2013

Nadszedł już czas...

...aby zaprzyjaźnić się ze słownikiem ortograficznym.

Drodzy Drugoklasiści!
Znasz już alfabet, potrafisz pisać, używasz w mowie i w piśmie coraz więcej trudnych wyrazów i słów. Z każdym dniem Twoje wypowiedzi pisemne będą bogatsze w słownictwo. A ortografia polska nie jest łatwa. Pisownia wielu wyrazów sprawia wielu Polakom trudności. To nie powód jednak, aby popełniać błędy w pisaniu. Dlatego warto zaopatrzyć się w słownik ortograficzny ( w każdym domu powinien być) i korzystać z niego na co dzień. 
Niech towarzyszy Ci każdego dnia leżąc na Twoim biurku zawsze pod ręką. Zaglądaj do niego jak najczęściej. Niech będzie  Twoim codziennym towarzyszem. Zaprzyjaźnij się z nim po prostu, a zobaczysz, że język polski nie jest wcale trudny.
Wasza codzienna blogerka

poniedziałek, 28 stycznia 2013

Nie tylko "Lokomotywę" ...

...lecz również wiele innych wierszy Juliana Tuwima znamy i lubimy. 
Poszukiwani  są chętni uczniowie, którzy w piątek zaprezentują nam (przeczytają aktorsko) wybrany wiersz Juliana Tuwima. Może "Abecadło"  albo "Kotek" to twój ulubiony wiersz? Może "Spóźniony słowik" lub "Skakanka"? "Okulary'? "O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci"?
Przeczytaj kilka wierszy, wybierz ten, który chciałbyś nam zaprezentować w piątek. Zachęcam!

niedziela, 27 stycznia 2013

Alfabet


Nadszedł właśnie ważny moment w edukacji drugoklasistów, kiedy każdy uczeń powinien wykazać się znajomością alfabetu. 
A po co nam ta umiejętność?  Aby umieć korzystać ze słowników, encyklopedii, leksykonów itp. Jednym słowem znajomość alfabetu jest niezbędna w poszukiwaniu informacji, w korzystaniu z różnych źródeł informacji. Na stronie szkoły zsp10.pless.pl  w zakładce Drugoklasista zamieszczam więc ćwiczenia, które pomogą wam nabyć umiejętność układania wyrazów w kolejności alfabetycznej.

piątek, 25 stycznia 2013

Pingwiny

Wykonaliśmy dziś prace plastyczne pt. "Pingwiny".  Wykorzystalismy gotowe pingwinki z naszej Wycinanki, ale postanowiliśmy je przedstawić rodzinnie, czule i elegancko.Bo takie są pingwinki.
Oto kilka prac:



A oto jedna z prac pisemnych. Należało wybrać jakąś jedną cechę pingwina i w dalszej części dowieść, że tak jest naprawdę. Autorce poniższej pracy, moim zdaniem udało się dowieść, że pingwiny są sympatyczne. A waszym zdaniem?
Pingwiny to ptaki, które są bardzo sympatyczne. Rodzice zniesione jajko trzymają na swoich stopach i ogrzewają je brzuszkiem. Malutkim pingwinkiem opiekuje się tata. Mama przynosi jedzenie. Małe pingwinki mają szare brzuszki i czarno- białe główki z malutkim dziobkiem. Pingwinki chodzą do przedszkola, kiedy rodzice idą na łowy.
A kto jest autorką tej wypowiedzi? Niech pozostanie to tajemnicą do poniedziałku....

czwartek, 24 stycznia 2013

Kontynenty

Kontynenty to wielkie obszary lądowe otoczone wodami oceanów i mórz. Wyróżnia się następujące kontynenty (są wypisane według powierzchni).
Azja – 44,4 mln km2,
Afryka – 30,3 mln km2,
Ameryka Północna – 24,2 mln km2,
Ameryka Południowa – 17,8 mln km2,
Antarktyda – 13,3 mln km2,
Europa – 10,5 mln km2,
Australia i Oceania – 8,5 mln km2.
źródło: www.wiking.edu.pl
 Powinieneś znać nazwy wszystkich kontynentów.
Zobacz też animację przedstawiającą kontynenty i oceany na kuli ziemskiej.
 

środa, 23 stycznia 2013

Ze szkolnych zeszytów

Co zapamiętali drugoklasiści z koncertu umuzykalniającego Instrumenty perkusyjne, który odbył się wczoraj...

Ze szkolnych zeszytów:

Na dzisiejszym koncercie dowiedziałam się, jak wyglądają i są zbudowane instrumenty muzyczne. Panowie pokazywali nam,jak można grać na bębnach, talerzach. Pan zachęcał nas do wykonania instrumentu samemu w domu. Można go zrobić z niepotrzebnych deseczek lub koszyczka wiklinowego. Koncert bardzo mi się podobał i na pewno w domu zrobię swój instrument.
Emilka
Na dzisiejszym koncercie dowiedziałem się, że gra na instrumentach perkusyjnych jest trudna. Wymaga wiele lat nauki. Perkusja, dzwonki orkiestrowe i pianino to niektóre z instrumentów, na których grali nasi goście. Śpiewali przebój zespołu Queen "We Will Rock You". Jestem zadowolony z koncertu i może kiedyś podejmę naukę na którymś z instrumentów.
Patryk
Na dzisiejszym pokazie dowiedziałam się, że na trójkącie można grać bez uchwytu. Poznałam wiele ciekawych instrumentów. Najbardziej podobała mi się gra na dużych cymbałach, pan grał na nich bardzo szybko. Opowiedział historię o ośle, z którego głowy zrobiono instrument muzyczny. Chciałabym jeszcze raz zobaczyć taki występ.
Karolina P.
Na dzisiejszej żywej lekcji muzyki dowiedziałem się dużo pożytecznych rzeczy na temat instrumentów perkusyjnych. Dowiedziałem się, że instrumenty perkusyjne dzieli się na dwie grupy: idiofony i membranofony. Panowie pokazali nam dużo instrumentów, o których nie miałem pojęcia. Takim instrumentem był ksylofon. Bardzo podobały mi się dzwonki orkiestrowe, ponieważ służą do nauki gry na perkusji. 
Maciek
Na dzisiejszym koncercie dowiedziałam się ciekawych informacji. panowie, którzy prowadzili koncert, opowiadali ciekawe rzeczy o instrumentach na których grali. Mieli do pokazania dzwonki perkusyjne, trójkąt, perkusję, kiki riki. Bardzo podobał mi się instrument o nazwie kiki riki, ponieważ ciekawie się nazywa i łatwo się na nim gra.
Paulina M.
Dzisiaj poznałam instrumenty perkusyjne. Są to perkusja, ksylofon, talerze, janczary, trójkąt , kastaniety, dzwonki orkiestrowe. Perkusja składa się z bębnów, talerzy i pedała. Kastaniety to instrument pochodzący z Hiszpanii. Sambę brazylijską można grać instrumentem w kształcie małego koszyczka wypełnionego kamyczkami.
Gosia
W dniu dzisiejszym w naszej szkole odbył się koncert umuzykalniający. W trakcie koncertu pan opowiadał wiele ciekawych rzeczy o instrumentach. było bardzo fajnie, bo mogliśmy sobie pograć na prezentowanych instrumentach. Wiele z nich zobaczyłam po raz pierwszy na żywo. Nie wiedziałam, że te instrumenty są takie głośne. Mi najbardziej spodobał się instrument kiki riki. To był bardzo fajny i ciekawy koncert.
Martyna K.

wtorek, 22 stycznia 2013

Clone Trooper

Czy podoba się wam mój osobisty domowy dziewięcioletni Clone Trooper z 501 batalionu szturmowego?

Bal już za nami....

Dopiero dziś słów kilka na temat balu. Na kilka dni straciłam "łączność", bo mój komputer zastrajkował... I było to dość uciążliwe, a z drugiej strony ciekawe przeżycie. Jak wyglądałby nasz świat, nasza praca, nasza nauka bez komputera i internetu. I pomyśleć, że nie tak dawno było to całkiem normalne...
Bal już za nami. Jak zwykle wszyscy byli cudownie ubrani. Chłopcy chyba lepiej czuli się w swoich strojach, niż w zeszłym roku. Pamiętacie zeszłorocznego smutnego pirata? Wczoraj był zwariowanym wesołym kibicem! Zupełnie inny Maciek! Zadumany muszkieter (z roku 2012) w tym roku był szalejącym "lwem parkietu" w stroju Michela Jacksona! Zupełnie inny Antek.
Och, jak wszyscy się zmienili! Tylko o rok starsi,  a już zupełnie inni... Dojrzalsi. Nasi chłopcy potrafią już bawić się, tańczyć i widać, że czerpią z tego radość. Uśmiechnięte buzie, krople potu i rumieńce na twarzy. To dobry znak, znak dobrej zabawy. 
Tak skupiłam się na chłopcach, a nasze dziewczynki? Damy, księżniczki, wróżki, diablice i czarownice. Wszystkie piękne i czarujące. Małe kobietki. Cały czas w ruchu, cały czas w tańcu, razem. Potrafią się bawić i czują się w takiej zabawie dobrze. Jestem z Was dumna!
Niestety nie wszystkie zdjęcia wyszły tak, jakbym sobie tego życzyła. Umieszczam więc tylko te, które się do tego nadają. Piękne portrety, mam nadzieję, zrobił wam fotograf.
















Uczymy się nawzajem

Dziś rozpoczęliśmy nasze spotkanie z lekturą "Zaczarowana zagroda". Pracowaliśmy w grupach, ucząc siebie nawzajem. Każdy uczeń  miał przygotować informacje na zadany temat. Dziś w pracy grupowej uczniowie występowali jako eksperci. I tak byli specjaliści od polarników, kontynentów, Centkiewiczów, Antarktydy i Arktyki oraz od pingwinów. Uczniowie dzielili się swoją wiedzą i materiałami, które przygotowali.
Jutro kontynuujemy nasze spotkanie z lekturą.

piątek, 18 stycznia 2013

Trochę statystyki

81 dni bloga. 2000 odwiedzin. Średnio  odwiedza nas dziennie 25 internautów.
Kto nas odwiedza?

Zdecydowana większość odbiorców Drugoklasisty pochodzi z Polski. Jednak odwiedzają nas też internauci z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, a nawet z Rosji, Malezji i Singapuru.
W ostatnim miesiącu najczęściej  odwiedzaliście bloga:
  • 20 grudnia 45 wejść
  • 2 stycznia 41 wejść
  • 8 stycznia 46 wejść
Dziękujemy za odwiedzimy i zapraszamy ponownie!

Dzień Babci, Dzień Dziadka...

Zapamiętaj ważne styczniowe daty:
21 stycznia Dzień Babci
22 stycznia Dzień Dziadka

Drogie Babcie i Dziadkowie!
Od swych małych łobuziaków
i od bardzo grzecznych wnucząt
dziś przyjmijcie moc buziaków!!!
Niech się do Was świat uśmiecha
długie, długie ,długie lata!
Żyjcie zdrowo i szczęśliwie...
aż do zakończenia świata! 
Małgorzata Strzałkowska






piątek, 11 stycznia 2013

Wieża Hanoi ...

...to łamigłówka dla wytrwałych i cierpliwych.  Dla młodszych i starszych, dla całej rodziny. Warto spróbować.
Oto legenda:
W wielkiej świątyni Benares w Hanoi, pod kopułą, która zaznacza środek świata, znajduje się płytka z brązu, na której umocowane są trzy diamentowe igły, wysokie na łokieć i cienkie jak talia osy. Na jednej z tych igieł, w momencie stworzenia świata, Bóg umieścił 64 krążki ze szczerego złota. Największy z nich leży na płytce z brązu, a pozostałe jeden na drugim, idąc malejąco od największego do najmniejszego. Bez przerwy we dnie i w nocy kapłani przekładają krążki z jednej diamentowej igły na drugą, przestrzegając niewzruszonych praw Brahma. Prawa te chcą, aby kapłan na służbie brał tylko jeden krążek na raz i aby umieszczał go na jednej z igieł w ten sposób, by nigdy nie znalazł się pod nim krążek mniejszy. Wówczas, gdy 64 krążki zostaną przełożone z igły, na której umieścił je Bóg w momencie stworzenia świata, na jedną z dwóch pozostałych igieł, wieża, świątynia, bramini rozsypią się w proch i w jednym oka mgnieniu nastąpi koniec świata.
Oczywiście, nie musimy przejmować się przepowiednią zawartą w tej legendzie, ponieważ, czas potrzebny na przełożenie 64 krążków jest bardzo długi. Jeśli przyjąć, że każdy ruch trwa 1 sekundę to przełożenie 64 krążków będzie trwać setki miliardów lat. 
źródło:www.math.edu.pl.

środa, 9 stycznia 2013

Kalendarz

Czas płynie, ucieka, pędzi, wlecze się, mija...
Od zawsze człowiek  starał się uchwycić czas. Obserwował pozorną wędrówkę Słońca po niebie, dostrzegał wschód i zachód i tak powstała jednostka pomiaru czasu - doba. Miesięczny ruch księżyca oraz roczny ruch Słońca został wykorzystany do ustalenia następujących po sobie dni, miesięcy. I tak powstał kalendarz.
Podstawową jednostką jest doba, która wyznacza czas, w jakim Ziemia wykonuje pełny obrót wokół własnej osi. Miesiąc jest kalendarzową jednostką czasu, w jakim księżyc kończy pełny cykl zmienności faz. Z kolei rokiem nazywamy okres czasu, w jakim Ziemia okrąża Słońce. 
Najbardziej znanym kalendarzem jest kalendarz gregoriański Obecnie najbardziej rozpowszechnionym kalendarzem na świecie jest kalendarz gregoriański, ale znanych jest wiele innych kalendarzy np. kalendarz juliański.
W edukacji drugoklasistów kalendarz towarzyszy nam już od początku nowego roku. Czytanie kalendarza, znajomość miesięcy, kolejnych dni tygodnia oraz znaków rzymskich, zapisywanie dat to bardzo ważne umiejętności praktyczne.
źródło: wikipedia.pl oraz math.edu.pl

poniedziałek, 7 stycznia 2013

Antek i "Zaczarowana zagroda"

Coś mi się zdaje, że Antoś już lekturę przeczytał. Zainspirowany nią wykonał pingwina z klocków lego. Prawdziwy pomysłowy Dobromir z tego Antka...

piątek, 4 stycznia 2013

Nasze konstrukcje

Używaliśmy dzisiaj patyczków do konstruowania znaków rzymskich. A potem wykorzystaliśmy je do konstruowania figur. Kto zostanie budowniczym, architektem, kto farmerem? Kliknij w zdjęcie...

Po co nam znaki rzymskie?

Poćwicz zamianę liczb rzymskich na  arabskie i odwrotnie na MATHZOO.PL.
Cyfry rzymskie pochodzą (jak nazwa wskazuje) od Rzymian. To nie oni jednak byli ich wynalazcami. Przejęli je od Etrusków ok. V wieku p.n.e. System składa się z dziewięciu znaków, nie posiada zera:
I - jeden
V - pięć
X - dziesięć
L - pięćdziesiąt
C - sto
D - pięćset
M - tysiąc
My poznaliśmy dzisiaj trzy pierwsze znaki i układaliśmy z patyczków liczby w zakresie 12.
Znaki rzymskie zostały zastąpione systemem arabskim, ale zwyczajowo występują współcześnie:
  • na tarczach zegara
  • w pisowni dat (miesiące)
  • w oznaczaniu wieków np. XX wiek
  • w numerowaniu klas np. klasa IIb
  • w numerowaniu władców np. Zygmunt III Waza
  • w numerowaniu szkól średnich np. IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego
  • w numerowaniu tomów dzieł (tom I, tom II)
Współczesny świat poradziłby sobie bez znaków rzymskich, ale  z pewnością coś by stracił...

Rozszyfruj liczby:
MMXIII
MCMXCIX
źródło: cyfryrzymskie.pl

czwartek, 3 stycznia 2013

Sgraffito

Wczoraj wykonaliśmy prace plastyczne pt. "Fajerwerki" techniką sgrafffito.
Graffiare oznacza ryć, drapać. Jest to technika znana już w starożytności. Polega na nakładaniu kolejnych warstw tynku lub kolorowych glin (w naszym przypadku pasteli olejnych oraz ciemnej farby plakatowej) oraz na zeskrobywaniu warstw wierzchnich. Odsłaniamy w ten sposób kolorowe warstwy, które tworzą wielobarwny wzór. Technika doskonała do wyrażenia tematu "Fajerwerki"
Poprzez odsłanianie warstw wcześniej nałożonych powstaje dwu- lub wielobarwny wzór.
Zobaczcie kilka prac:



Informacje na temat sgraffito: wikipedia.pl

środa, 2 stycznia 2013

Tęczowa zagadka

W pewien grudniowy dzień o godzinie 14.30 udało mi się sfotografować tęczę na ścianie dziecięcego pokoju. Zastanów się, pomyśl, zgadnij... Skąd się wzięła? Jak powstała?