piątek, 28 lutego 2014

Jak wygląda Ciaptak?

Uczeń kończący klasę trzecią: tworzy wypowiedzi:
 w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie.
(fragment  Podstawy programowej kształcenia ogólnego 
dla szkół podstawowych)
Regularnie ćwiczymy różne formy wypowiedzi w zależności od tematyki zajęć. w zeszłym tygodniu było opowiadanie na bazie podanych zwrotów i wyrażeń, a dziś czas na opis. Wczoraj czytaliśmy wiersz Jana Brzechwy o Ciaptaku.
Pierwszym zadaniem uczniów było narysowanie Ciaptaka z wyobraźni. Już to zadanie było dla uczniów atrakcyjne. Chłopcy mają bardzo dużą wyobraźnię i fantazję i na ogół tworzą postacie nierealne, roboty, bogate konstrukcje. Dziewczynki idą bardziej w świat kolorów, piękna i dobra. Ciaptaki trzecioklasistów były więc bardzo różnorodne.
Drugim zadaniem było napisanie w zeszycie jak największej liczby przymiotników pasujących do przedstawionej postaci. Miały to być cechy wyglądu oraz cechy osobowości, jaką nadał mu autor obrazka.
Trzecie zadanie to pisemny opis Ciaptaka według planu. Plan został przedstawiony na tablicy i omówiony. Omówiono trójdzielną budowę opisu. Następnie uczniowie samodzielnie w brudnopisach opisywali postać. Każda praca została przeze mnie przeczytana, poprawiona i oceniona jako praca na lekcji. W końcu każdy uczeń mógł przepisać swój opis do zeszytu.
A teraz przede mną cały stos zeszytów do przejrzenia. Z pewnością znajdę chwilę (muszę znaleźć!), aby opublikować kilka samodzielnie napisanych na lekcji opisów trzecioklasistów.

2 komentarze:

  1. Witam ,ciekawa jestem jak wyglądają Wasze Ciaptaki, ponieważ wyobraźnia nie ma granic, to przypuszczam że są przedziwne. Pozdrawiam jrudka

    OdpowiedzUsuń
  2. No to jak wygląda Ciaptak?

    OdpowiedzUsuń