środa, 23 kwietnia 2014

Dzień Ziemi, odwrócona lekcja i metodniki

Pierwszy dzień po świętach był dniem bez podręcznika i ćwiczeń w swojej właściwej części. Postanowiłam poświęcić kilka chwil na treści bardzo ważne w naszym życiu, na konieczność dbania o środowisko i pokazanie celowości recyklingu.
Zaczęliśmy od sudoku ze zwierzętami. Trzy tabele do wycięcia, do uzupełnienia, ćwiczenie na logiczne myślenie i spostrzegawczość. Moment, kiedy uczeń mógł skonfrontować swoje wyniki z z kolegą z ławki. Wycinanie, malowanie, naklejanie i przede wszystkim myślenie.
Potem uczniowie oglądali film.


A następnie mieli do wykonania zadanie z pisania. Uczniowie  mieli w formie pisemnej opowiedzieć historię Petulki. Poznali kryteria, według których będą oceniane prace. I reszta lekcji należała do nich. Wszyscy pracowali w ciszy i w skupieniu. Na ławkach stały metodniki, których mogli użyć w razie potrzeby:
kolor zielony oznacza, że nie potrzebuję pomocy,


kolor żółty: właśnie potrzebuję wskazówki nauczyciela,



kolor czerwony: nie radzę sobie

Metodniki używane były najpierw nieśmiało, ale potem uczniowie z przyjemnością wybierali żółty kolor, mając gwarancję, że nauczyciel szybko podejdzie z pomocą. Nauczyciel musiał być bardzo czujny, być w takim miejscu klasy, z którego widzi każdego ucznia i ma możliwość szybkiego reagowania. Więcej takich ćwiczeń, a indywidualizacja w edukacji wczesnoszkolnej będzie pełniejsza.
A przede mną teraz cała sterta prac pisemnych do sprawdzenia. No cóż, też mam zadanie domowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz