czwartek, 3 kwietnia 2014

Palma wielkanocna

Nasz blog odwiedzają nauczyciele z różnych stron.  Specjalnie dla nich postanowiłam zaprezentować tradycyjną śląską palmę wielkanocną. Jest wielkości średniego bukietu. Cała zielona. Mogą się w niej znajdować tylko żywe rośliny, każda z tych roślin ma swoją symbolikę. Palma śląska jest raczej skromna, ale żywa i pachnąca. Nie ma w niej suszu, ani bibuły.Powinna zawierać przynajmniej pięć roślin, ale najlepiej siedem. O śląskiej palmie wielkanocnej przeczytacie więcej tutaj.
Może na innych nauczycielskich blogach zobaczę, jak wyglądają  palmy w innych regionach Polski?




10 komentarzy:

  1. Bardzo ładne są te palmy Wielkanocne,też chciałbym mieć takie na Święta Wielkanocne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoja palma Maksiu, z pewnością też będzie piękna. A czy wiesz, co robi się z palmą, która została z poprzedniej Wielkanocy???

    OdpowiedzUsuń
  3. Palmę z poprzedniej Wielkanocy spala się w Kościele w Wielką Sobotę,a popiołem z niej posypywane są nasze głowy w kolejną Środę Popielcową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Gosiu! Ja pamiętam jeszcze jak mój dziadek robił z witek palmy takie malutkie krzyżyki, szedł w pole i tam wbijał je do ziemi. Może któraś babcia zna taki obyczaj?

      Usuń
  4. Tak zawsze robi mój tata w Świąteczny Poniedziałek Wielkanocny. Jak jest ładna pogoda chodzimy razem z nim święcić pola

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja znam taki obyczaj z krzyzykami i do dzisiaj razem z wujkiem Tomkiem po świątecznym śniadaniu idziemy razem świecić pole i w każdy jego róg wbijamy krzyżyk. Natomiast Palmę Wielkanocną robię zawsze sama.

    OdpowiedzUsuń
  6. Od zawsze nie ma u nas Świąt bez palmy, a w niej muszą się znaleźć: kocanki, jemioła, lyska, jałowiec, merta lub bukszpan, trzcina, siba - nią się omiata palmę, a symbolizuje ona krew Jezusa (czerwona wierzba), powinno być też coś z kolcami jako symbol korony cierniowej np. gałązki agrestu po naszymu - wieprzki. Oma godali, że kotki to najlepszy medykament na chyrlani i ryma. Palma, krzyż i święconka zajmują główne miejsce na stole. Pozdrawiam i do dzieła trzeba pobiegać po polach i ogrodzie, żeby zrobić palemkę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Acha, nawiązując do palmy zapomniałam o kokoczce. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Te palmy bardzo mi się podobają szkoda, że ja takiej nie mam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzisiaj, w Niedzielę Palmową, gdybyśmy mieli po palmach skąd dana osoba pochodzi to pewnie w jednym kościele cała Polska by była bo tak różne palmy były święcone.

    OdpowiedzUsuń