poniedziałek, 5 maja 2014

Zadania z wagami

Bardzo lubię zadania matematyczne z wagami. Nie mówię teraz o ważeniu przedmiotów, porównywaniu ich ciężaru, konstruowaniu wagi, bo to zadania dla pierwszoklasistów. Chodzi mi raczej o wykorzystaniu wagi w rozwiązywaniu równań. Takie zadania możemy spotkać w różnych testach konkursowych, ćwiczeniach matematycznych, ale nie ma ich zbyt wiele.  Dlaczego są takie cenne?
  • bo są ciekawą obrazkową zagadką,
  • bo pomagają rozwiązywać zadania okienkowe, gdzie dziecko musi zgadnąć brakującą liczbę, co bardzo stymuluje pracę mózgu.  W rozwiązywaniu działań okienkowych trudno pomagać sobie liczeniem na palcach, patyczkach czy kasztanach,
  • bo pomagają dzieciom zrozumieć, na czym polega rozwiązywanie równań. Na jednej szalce musi być tyle samo, co na drugiej szalce. 
Gdy moi uczniowie zobaczyli wagi w swoich ćwiczeniach, wśród zadań dodatkowych uznali, że to bułka z masłem. Bardzo szybko przekształcili sobie obrazy na liczby i wyjaśnili mi sens zadania, zanim sama zaczęłam kombinować. Szkoda, że nie ma więcej takich zadań w podręcznikach szkolnych. Przedstawiam wam zadanie z podręcznika Nowej Ery.
 
Raz dwa trzy teraz my, matematyka część 3, klasa trzecia
 
Ale dla mobilnych, proszę bardzo. Znalazłam aplikację, z wagami w roli głównej. 
 
Są tutaj zadania o różnym poziomie trudności, atrakcyjne, bo rozwijają logiczne myślenie. Uczą przez zabawę. Jedyny minus to bardzo kiepskie tłumaczenie. Życzę owocnej nauki przez zabawę!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz